Strona 1 z 5

Pax Renaissance - pytania

: 12 sie 2018, 09:32
autor: DarkSide
Aż dziw, że brak tematu w dziale pytań o zasady dla "Pax Renaissance" :wink: Jako że wspólne prace nad polską wersją instrukcji są tuż przed metą, to mam kilka pytań doprecyzowujących, by w razie czego ująć te kwestie również :D

1. Czy Koncesje można stawiać na granicach niemorskich? (z tego co się zorientowałem to Piratów nie można). Owszem taka koncesja nie da profitów ze szlaków handlowych ale może mieć znaczenie przy rozstrzyganiu Powstania Chłopskiego

2. Czy Akcja natychmiastowa jest zawsze opcjonalna podczas zagrywania karty z ręki do swego Tablo? Czy może jest sytuacja że trzeba?

3. Czy przy zagrywaniu karty z ręki do swego Tableau kładzenie odpowiednich Tokenów/Pionów/kostek jest zawsze opcjonalne, czy są sytuacje że musimy położyć odpowiednią figurę na karcie Mapy lub w przypadku Biksupa na karcie Tableau? (Nie chodzi o rozstrzyganie konfliktu gdy kładzie się obok Mapy w trakcie Bitwy)

4. Czy tylko przy zagraniu Op "Represje" (F5) gracz zagrywający dostaje 1 Florena? Czy jest więcej sytuacji w których w których zmuszając do represji dostaje się kasę?

5. Z tego co zauważyłem gdy na początku gry nikt nie posiada żadnych Kart Imperiów to, jeśli pojawia się w jakikolwiek sposób represjonowanie, to taki Token spada z mapy. Dobrze rozumuję?

6. Żeby odpalić "Inkwizytora" to de facto najpierw trzeba do swego tablo położyć kartę z Gońcem żeby można było umieszczać figurki Biskupa na kartach tableau (jak rozumiem nie opłaca się go umieszczać u siebie tylko raczej u kogoś)

No i na koniec dwie kluczowe kwestie na koniec:

7. W jakich sytuacjach jako Lokalizacji na Kartach Rynku/Tableau używa się WSCHÓD/ZACHÓD a kiedy istotne jest do jakiego konkretnego Imperium jest przypisana [na karcie malutka mapa Europy z czerwonym fragmentem]?

8. W instrukcji pojawiło się trochę "mylące" :roll: sformułowanie "any Tableau" przy akcji "Odpalanie Operacji Wschodnich/Zachodnich z kart Tableau" czy jeśli wybieram taką akcję, to mogę odpalić rządek operacji (Ops) u kogoś? Czy wybranie tej akcji ZAWSZE dotyczy operacji z kart w SWOIM Tableau (odpowiednio po stronie wschodniej albo zachodniej)?

Re: Pax Renaissance - pytania

: 12 sie 2018, 09:59
autor: mat_eyo
1) Można. Taka koncesja, poza Chłopską Rewoltą, wspiera operację Głosowania i zwycięstwo przez Globalizację.

2) Opcjonalna

3) Opcjonalne. Musisz wystawić na mapę atakujących, którzy przeżyli bitwę z One Shota.

4) Robiąc akcję repress dostajesz Florena. Zmieniając szlak handlowy i blokując emporium lub przy operacji Tax robisz repress za darmo. W pozostałych przypadkach musisz zapłacić Florena.

5) Tak.

6) Poruszasz dowolnym biskupem w kolorze, jaki wskazuje operacja. Mógł zostać wprowadzony do gry przez kogoś innego. Oczywiście jeśli w grze nie ma biskupa w tym kolorze, to operacja jest bezużyteczna.

7) Jeśli masz konkretną lokalizację, to wszystkie działania z karty prowadzisz dokładnie tam. Jeśli masz Wschód, to możesz jej używać w dowolnej z czterech wschodnich lokalizacji. Analogicznie jest z zachodem.

8) Zawsze swoich.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 13 sie 2018, 08:32
autor: Rafal_Kruczek
DarkSide pisze: 12 sie 2018, 09:32
7. W jakich sytuacjach jako Lokalizacji na Kartach Rynku/Tableau używa się WSCHÓD/ZACHÓD a kiedy istotne jest do jakiego konkretnego Imperium jest przypisana [na karcie malutka mapa Europy z czerwonym fragmentem]?
Są dwa miejsca gdzie pojawia sie EAST WEST.
Mały tekst EAST/WEST na dole karty określa po której stronę Tablo karta ma być dołożona i jest naprawie wszystkich kartach (poza królowymi i kometami). Gdy The East/The West jest przy mapie to jest skrót - należy to traktować jakby w tym miejscu było wymienione te 4 lub 6 regionów zaznaczone na mapce.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 19 sie 2018, 01:49
autor: DarkSide
Trzy drobne wątpliwości wynikłe w trakcie gry. To raczej zapytania w celu upewnienia się na 200%:

1. Op "Ścięcie". Jeśli wywalam komuś kartę z Tablo i ma na niej Biskupa, to ten Biskupa spada również, tak?

2. Gdy atakujący wygra bitwę i musi rozliczyć straty obrońcy i swoje, to (np.: w przypadku Wojny Religijnej) ów Atakujący decyduje czy najpierw giną rycerze z przyległych kart, a zostają na karcie zaatakowanej czy też pierwszeństwo w ginięciu mają Tokeny z karty na której rozegrała się bitwa a ewentualnie dalsze straty są z tych sąsiednich? Czy zawsze Atakujący rozlicza które giną a ktore przeżyją z puli dostępnych w danej bitwie Tokenów?

3. Op "Podatek" nie może być odpalony przy nasyceniu Karty Mapy Tokenami, czy wszystkich granic Koncesjami (ew. Piratami)? Na jakieś karcie pomocy gdzieś mi coś takiego (chyba) śmignęło i stąd wątpliwość. Jak dla mnie "Saturated" odnosi się do Pionów na Karcie, a nie na Granicach.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 19 sie 2018, 11:12
autor: mat_eyo
1. Tak

2. Zawsze atakujący rozlicza straty w bitwie wedle własnego uznania. Nie ma wytycznych, więc zawsze robisz to w najkorzystniejszy dla siebie sposób, np. przy Wojnie Religijnej jako straty po stronie atakujących wskazujesz Rycerzy z sąsiednich państw, dziwnym trafem będących pod kontrolą przeciwników ;)

3. Nie możesz robić Tax jeśli karta mapy jest nasycona, czyli jeśli w wyniku tej operacji nie możesz przeprowadzić zaciągu.

Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)

: 01 lip 2021, 22:33
autor: kamilpr
Concessions w niewoli nie liczą się do imperialnego zwycięstwa ? Co się dzieje gdy poprzez campain podbije czyjegoś wasala? Po prostu go zabieram i dostawiał concession ? Król tego wasala zostaje u przeciwnika ?

Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)

: 01 lip 2021, 23:27
autor: pwoloszun
kamilpr pisze: 01 lip 2021, 22:33 Concessions w niewoli nie liczą się do imperialnego zwycięstwa ? Co się dzieje gdy poprzez campain podbije czyjegoś wasala? Po prostu go zabieram i dostawiał concession ? Król tego wasala zostaje u przeciwnika ?
Nie - koncesje represjonowane na karcie Krola (lub Republiki) NIE maja wplywu na zwyciestwo Imperialne.

Tak - gdy, Kampania podbijesz czyjegos Wasala, staje sie Wasalem zwycieskiego Krola. Nastepnie (jak zawsze przy Zmianie Rezimu) mozesz (ale nie musisz) dostawic Koncesje - mozesz za 1 Florena zrepresjonowac inna Koncesje i wskoczyc na jej miejsce. Nastepnie mozesz Emancypowac 0, 1 lub dowolnie wiele Represjonowanych Agentow na karcie podbitego panstwa: zarowno Koncesje jak i Szlachte i/lub Rycerstwo - warunek: zeby kogos Emancypowac, musi byc wolne miejsce na planszy na danego Agenta, tj. Emancypacja nie mozesz Represjonowac innego agenta na mapie.

Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)

: 01 lip 2021, 23:41
autor: warlock
Concessions w niewoli nie liczą się do imperialnego zwycięstwa ?
Warto trzymać się tutaj właściwej terminologii gry, która bywa nieco zakręcona ;). Concession na karcie imperium przestaje być koncesją jako taką - represjonowana koncesja to tzw. serf, a więc warunki zwycięstwa odnoszące się do concession nie mają tu zastosowania ;).
Tak - gdy, Kampania podbijesz czyjegos Wasala, staje sie Wasalem zwycieskiego Krola.
Do odpowiedzi kolegi dodam tylko, że jeśli podbijasz imperium z tableau innego gracza, to odrzucasz ewentualną królową i biskupa z karty takiego imperium, ale represjonowane tokeny ZAWSZE wędrują razem z nim (nie odrzucasz ich). Z kolei jeśli podbijesz imperium z tronu (a więc z planszy), to zarówno biskup, królowa jak i wszystkie represjonowane tokeny wędrują razem z królem ;).

Jest jeszcze jeden śmieszny przypadek: jeśli użyjesz one-shota coronation na swoim własnym królu (co nie było możliwe w 1 edycji), to mimo, że zachodzi tzw. regime change, to nie jest to klasyczny strawman regime change (nie odwracasz karty na stronę z republiką), a ponieważ nie odwracasz karty, to nie odrzucasz biskupa ;). Gdybyś natomiast użył z powiedzeniem np. conspiracy, to byłby to strawman i zarówno biskup jak i królowa by wypadli z gry.

To, co robimy z tokenami/kartami podczas różnych zmian reżimu to najbardziej zakręcona część zasad tej gry i bardzo bałaganiarsko wyjaśniony koncept. Brakuje w instrukcji takiego zbiorczego zestawienia podsumowującego wszystkie możliwości, trzeba doszukiwać się odpowiedzi poukrywanych w kilku miejscach, w tym w glosariuszu.

Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)

: 02 lip 2021, 06:21
autor: kamilpr
Ale jeśli podbijesz wasala którego król miał żonę to oni nadal są małżeństwem, a zabierasz jedynie wasala tak.

Ogólnie w naszej grze było tak ze pewnymi Państwami wymienialiśmy się prawie co rundę, bo wiadomo ze to co dopiero podbiliśmy było puste, bo nie było nikogo w represji, a skoro puste to łatwo je przejąć i tak w kółko.

Gdy odpalam opsy to zaatakować campain mogę i królem oraz wszystkimi jego wasalami pokolei tak ?

Re: Pax Renaissance (Phil Eklund, Matt Eklund)

: 02 lip 2021, 06:47
autor: warlock
kamilpr pisze: 02 lip 2021, 06:21 Ale jeśli podbijesz wasala którego król miał żonę to oni nadal są małżeństwem, a zabierasz jedynie wasala tak.
ZAWSZE gdy przejmujesz króla od innego gracza (wasala czy nie) odrzucasz jego żonę i biskupa.
kamilpr pisze: 02 lip 2021, 06:21 Ogólnie w naszej grze było tak ze pewnymi Państwami wymienialiśmy się prawie co rundę, bo wiadomo ze to co dopiero podbiliśmy było puste, bo nie było nikogo w represji, a skoro puste to łatwo je przejąć i tak w kółko.
Nawet gdyby na imperium były represjonowane tokeny to byłyby atakującymi, nigdy obrońcami, więc represjonowani nie mieliby wpływu na obronność danego państwa. Chyba, że chodzi Ci o to, że represjonowani mogliby być emancypowani po zmianie reżimu i w ten sposób wzmocniliby państwo, to wtedy wszystko się zgadza :D.

No i parę rzeczy:
1) pamiętacie, że campaign kosztuje 1 florena za każdego atakującego rycerza?
2) możesz wzmocnić militarnie imperium kupując odpowiednią kartę i dokładając tam wskazanych na niej Agentów, albo bez one-shota, albo i po one-shocie
3) możesz wzmocnić militarnie imperium opodatkowując sąsiednią koncesję
4) możesz wzmocnić militarnie imperium odpalając wschodni/zachodni szlak handlowy

Punkty 2-4 pozwalają utrzymać w posiadaniu daną kartę albo opóźnić jej utratę.
kamilpr pisze: 02 lip 2021, 06:21 Gdy odpalam opsy to zaatakować campain mogę i królem oraz wszystkimi jego wasalami pokolei tak ?
Możesz użyć każdej karty po odpowiedniej stronie swojego tableau, ale pamiętaj, że każdy król atakuje osobno (nie kumulujesz armii suzerena i jego wasali w jedną wielką, to są niezależne byty) i odpalenie kampanii z każdego króla kosztuje 1 florena za rycerza.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 02 lip 2021, 14:45
autor: kamilpr
Czy można sprzedać kartę która ma na sobie biskupa ? To mega prosty sposób na pozbycie się go.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 02 lip 2021, 14:55
autor: warlock
kamilpr pisze: 02 lip 2021, 14:45 Czy można sprzedać kartę która ma na sobie biskupa ? To mega prosty sposób na pozbycie się go.
Można. Przy czym jeśli sprzedajesz imperium, to biskup wraca z nim na tron.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 02 lip 2021, 19:27
autor: kamilpr
Z innej beczki. Po co są dołączone do gry herby tekturowe ? Nie ma ich nawet w spisie w instrukcji.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 02 lip 2021, 19:39
autor: niwlak
Można je położyć na tronie, aby oznaczyć kto aktualnie posiada króla w swoim tableau.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 02 lip 2021, 23:55
autor: kamilpr
Przyklad:
Francja podbila Niemcy potem Niemcy podbily Wlochy:
Niemy sa Wasalem Francji, Wlochy sa Wasaken Niemiec i Francji tak. I teraz:
1. ktos zaatakuje z powodzeniem Francje to zabiera mi wszystkie 3 imperia ?
2. ktos zaatakuje z powodzeniem Niemcy to zabiera Niemcy i Wlochy ?
3. ktos zaatakuje z powodzeniem Wlochy to zabiera tylko Wlochy?
4. rozumiem ze jesli ktorys jest w malzenstwie to idzie z Zona.

moze ktos rozwinac to pytanie z 1 posta ?
5. Z tego co zauważyłem gdy na początku gry nikt nie posiada żadnych Kart Imperiów to, jeśli pojawia się w jakikolwiek sposób represjonowanie, to taki Token spada z mapy. Dobrze rozumuję?

Czemu taki token spada z mapy, a nie pojdzie do represji ?

Re: Pax Renaissance - pytania

: 04 lip 2021, 22:56
autor: niwlak
kamilpr pisze: 02 lip 2021, 23:55 Francja podbila Niemcy potem Niemcy podbily Wlochy:
Niemy sa Wasalem Francji, Wlochy sa Wasaken Niemiec i Francji tak

Wasal walczy dla swojego suwerena. Jeżeli wygra wojnę to podbite imperium staje się wasalem dla tegoż suwerena. Więc w twoim przykładzie Niemcy i Włochy są wasalami Francji i nic ponad to.
kamilpr pisze: 02 lip 2021, 23:55 ktos zaatakuje z powodzeniem Francje to zabiera mi wszystkie 3 imperia ?
Francja idzie do tableau osoby której udało się podbić, a królowa i biskup zostają usuwane z gry. Wasalowie - Niemcy i Włochy wracają na swoje trony wraz z królowa i biskupem.
kamilpr pisze: 02 lip 2021, 23:55 ktos zaatakuje z powodzeniem Niemcy to zabiera Niemcy i Wlochy ?
Tylko Niemcy, bo Włochy są wasalem wyłącznie dla Francji.
kamilpr pisze: 02 lip 2021, 23:55 ktos zaatakuje z powodzeniem Wlochy to zabiera tylko Wlochy?
Tak
kamilpr pisze: 02 lip 2021, 23:55 rozumiem ze jesli ktorys jest w malzenstwie to idzie z Zona.
Są dwa przypadki - jak idzie do tableau gracza to żona ginie(jest usuwana z gry). Żona zostaje z królem gdy ten wraca na swój tron.
kamilpr pisze: 02 lip 2021, 23:55 moze ktos rozwinac to pytanie z 1 posta ?
5. Z tego co zauważyłem gdy na początku gry nikt nie posiada żadnych Kart Imperiów to, jeśli pojawia się w jakikolwiek sposób represjonowanie, to taki Token spada z mapy. Dobrze rozumuję?

Czemu taki token spada z mapy, a nie pojdzie do represji ?
Patrząc na datę umieszczenia pytania dotyczy ono pierwszej edycji. W drugiej, represjonowany token zawsze zostaje umieszczony na odpowiedniej karcie imperium. Nie ma znaczenia czy karta imperium znajduje się na tronie czy tableau któregoś z graczy.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 07 lip 2021, 21:33
autor: kamilpr
Czy wpływy można ustawić na granicy która jest zewnętrzna granica planszy ?

Re: Pax Renaissance - pytania

: 07 lip 2021, 21:47
autor: pwoloszun
kamilpr pisze: 07 lip 2021, 21:33 Czy wpływy można ustawić na granicy która jest zewnętrzna granica planszy ?
Nie. Zawsze musi byc pomiedzy dwoma kartami na mapie.

Pierwszy!

PS Lepiej trzymac sie oryginalnej terminologii: Koncesja.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 17 lip 2021, 14:01
autor: kamilpr
Co się dzieje z królowa gdy króla zamieniamy na republikę np za pomocą vote? I czy akcje typu conspiracy, pleasent revolt można dobić gdy ich się nie wygra ale by osłabić królestwo ?

Re: Pax Renaissance - pytania

: 01 kwie 2022, 12:44
autor: tommyray
Co się dzieje z wasalem gdy zetniemy jego suzerena?
Zostaje w tableau gracza? Trafia z powrotem na swój tron? Nie umiem znaleźć o tym info.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 01 kwie 2022, 12:53
autor: pwoloszun
tommyray pisze: 01 kwie 2022, 12:44 Co się dzieje z wasalem gdy zetniemy jego suzerena?
Zostaje w tableau gracza? Trafia z powrotem na swój tron? Nie umiem znaleźć o tym info.
Jest discardowany tj. trafia z powrotem na Tron.

Dlatego Campaign jest mocne, ale podatne na kontre. Jeden falszywy ruch, Suzeren zginie i WSZYSCY jego Vasalowie wracaja na swoje Trony :D

Re: Pax Renaissance - pytania

: 03 sie 2023, 13:55
autor: Abizaas
Chciałem zapytać o akcję Corsair, która w mojej opinii jest zbyt mało szczegółowo opisana w instrukcji. Już sobie wyjaśniłem jak to działa, ale post pozostawię gdybym znowu miał wątpliwości - może też przyda się innemu forumowiczowi bo widzę, że na bgg jest sporo pytań o tego opa. Niżej znajdują się 3 różne źródła potwierdzające to jak działa ten op.

UNOFFICIAL Revised Pax Renaissance 2nd Edition Rulebook v1.3
Obrazek

Pax Ren 2nd Ed - Player Aid
Obrazek

Wyjaśnienie Eklunda z bgg:
Obrazek
Obrazek


Dodam jeszcze, by nie ufać w 100% Player Aidowi z bgg. Póki co najlepszym źródłem okazuje się nieoficjalna instrukcja z bgg. Player Aid ma drobne nieścisłości o których warlock wspomina w komentarzach na bgg.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 04 sie 2023, 10:12
autor: Abizaas
Mam pytanie, co się dzieje gdy używam akcji Vote na królu który jest już po koronacji (Royal Couple po zagraniu królowej)?

Chodzi mi o sytuację jak na zrzucie poniżej, czy mogę użyć akcji Vote królowej na królu Aragonii? Zakładamy że mam więcej koncesji od innych graczy na granicach Aragonii a sama Aragonia nie posiada represjonowanych tokenów.

Obrazek

EDIT:
Sam sobie odpowiem, B11.f z Revised rulebook:
Obrazek

Można wykonać głosowanie, ale odrzuci ono królową i zmieni króla w republikę. Nie wiem czy nie usunąć posta - z jednej strony można się odwołać gdy pojawi się nowe takie pytanie a z drugiej strony to zaśmiecam ponownie wątek odpowiadając sobie samemu na pytania które miałem parę minut temu.

Re: Pax Renaissance - pytania

: 23 sty 2024, 23:16
autor: ivan2k5
Odświeżam sobie grę i pojawiła się zagwozdka: czy apostazja działa na małżeństwo ?
Na stole król islamski + małżonka reformowana, o-s: APO Ref/Isl spadają oboje czy ... ?
Jeśli tak to razem na tron, czy król na tron a była małżowina na discard ?

Re: Pax Renaissance - pytania

: 23 sty 2024, 23:37
autor: niwlak
ivan2k5 pisze: 23 sty 2024, 23:16 Odświeżam sobie grę i pojawiła się zagwozdka: czy apostazja działa na małżeństwo ?
Na stole król islamski + małżonka reformowana, op APO Ref/Isl spadają oboje czy ... ?
Jeśli tak to razem na tron, czy król na tron a była małżowina na discard ?
Król wraz z małżonką wracają na tron