Strona 1 z 9

Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

: 16 gru 2020, 14:37
autor: Fojtu
Lucky Duck Games pisze: 16 gru 2020, 14:26 Oczywiście. Oto dowody :)
..
Super :)

Swoją drogą, podczas gry znaleźliśmy ze znajomymi jedną sytuację, która chyba nie jest wyjaśniona w żaden sposób w instukcji. Co się dzieje, jeżeli nie mamy agentów i mamy kartę Plot: return one of your agents.

Teoretycznie, zagrać plot można tylko i wyłącznie w Agent turn albo Reveal turn. Nie można chyba zacząć agent turn bez agenta, więc stwierdziliśmy, że prawidłowo będzie, że nie da się zagrać tej karty nie mając agenta (znaczy można, ale i tak trzeba zrobić reveal turn). Czy wiecie może jaki jest faktyczny rulling tego i czy mogę zasugerować dodanie tego do kart z objaśnieniami?

Re: Dune: Imperium (Paul Dennen)

: 16 gru 2020, 14:56
autor: Lucky Duck Games
Odpowiadam trochę po omacku.
Chodzi o (PL): Pilna misja: Przywołaj 1 swojego agenta. (spisek)
Tę kartę zagrywa się w swojej turze i po prostu wraca do nas jeden agent. W jaki sposób doszło do sytuacji, że nie było agenta dostępnego?

Edit: Przykład: w pierwszej rundzie wysłałeś gdzieś agenta. Leci kółeczko,gracze wysyłają agentów i znów Twoja kolej. Zagrywasz kartę i agent wysłany w poprzednim ruchu do Ciebie wraca. O ile dobrze się rozumiemy oczywiście ;)

Re: Dune: Imperium (Paul Dennen)

: 16 gru 2020, 15:31
autor: dannte
Lucky Duck Games pisze: 16 gru 2020, 15:05
dannte pisze: 16 gru 2020, 14:45
Lucky Duck Games pisze: 16 gru 2020, 13:59Co do kart specjalnej - zdecydowaliśmy się na Jessikę (wydawcy mogli sobie wybrać 1 z 2 kart).
Z ciekawości: a jaką mieliście alternatywę? Nie słyszałem nic o innych kartach promo, a nie mogę nic takiego znaleźć...
Karta Fremenów - Thumper.
"Double the bonus spice you harvest with this agent"
Koszt 3, przy odkryciu +1 do zakupu, 1+przyprawa.
Ajj ta moja ciekawość, teraz nie będę mógł spać przez mój wewnętrzny komplecjonizm :(
Lucky Duck Games pisze: 16 gru 2020, 14:56 Odpowiadam trochę po omacku.
Chodzi o (PL): Pilna misja: Przywołaj 1 swojego agenta. (spisek)
Tę kartę zagrywa się w swojej turze i po prostu wraca do nas jeden agent. W jaki sposób doszło do sytuacji, że nie było agenta dostępnego?

Edit: Przykład: w pierwszej rundzie wysłałeś gdzieś agenta. Leci kółeczko,gracze wysyłają agentów i znów Twoja kolej. Zagrywasz kartę i agent wysłany w poprzednim ruchu do Ciebie wraca. O ile dobrze się rozumiemy oczywiście ;)
Tutaj raczej chodziło o pewien paradoks reguł: w momencie gdy zaczynamy turę (a mamy już wystawionych wszystkich agentów), reguły sugerują, by wykonać turę odkrycia (bo nie mamy agentów). Natomiast ta karta intrygi może być zagrana tylko w turze agenta (czyli gdy mamy jakichś agentów). Czyli teoretycznie nie może być zagrana po tym jak zostanie zdobyta ostatnim agentem (tzn. w tej samej rundzie, w której użyliśmy ostatniego agenta i dzięki niemu zdobyliśmy tę kartę). Ale nie wiem czy taka była intencja?
Z tego co widzę, że Kwisatz Haderach jest objaśniony w tym względzie: dzięki KH możemy zagrać turę agenta nawet jak nie mamy dostępnych agentów. Prawdopodobnie tę kartę Intrygi można zagrać tak samo?

Re: Dune: Imperium (Paul Dennen)

: 16 gru 2020, 16:10
autor: Fojtu
Lucky Duck Games pisze: 16 gru 2020, 14:56 Odpowiadam trochę po omacku.
Chodzi o (PL): Pilna misja: Przywołaj 1 swojego agenta. (spisek)
Tę kartę zagrywa się w swojej turze i po prostu wraca do nas jeden agent. W jaki sposób doszło do sytuacji, że nie było agenta dostępnego?

Edit: Przykład: w pierwszej rundzie wysłałeś gdzieś agenta. Leci kółeczko,gracze wysyłają agentów i znów Twoja kolej. Zagrywasz kartę i agent wysłany w poprzednim ruchu do Ciebie wraca. O ile dobrze się rozumiemy oczywiście ;)
Załóżmy, że mam 2 agentów.
1. Rundka - wysyłam agenta
2. Rundka - wysyłam agenta
3. Rundka - nie mam agentów, więc powinienem zrobić reveal turn. Czy mogę zagrać ten plot i zrobić agent turn? Wg. mnie idąc w pełni po literze prawa nie, bo gra zmusiła mnie do zrobienia reveal turn a nie agent turn, ale wolę się upewnić.

dannte dobrze opisał też sytuację.

Re: Dune: Imperium (Paul Dennen)

: 16 gru 2020, 17:10
autor: Lucky Duck Games
Będąc bardzo poprawnym wydaje się, że tylko wtedy, kiedy mamy jeszcze agenta, a więc jesteśmy w stanie wykonać turę agenta.
Niemniej zdecydowanie sprawa "do dopytania" - napiszemy dziś do wydawcy, żeby uściślił.
Dzięki za podrzucenie tego tematu!

Re: Dune: Imperium - zasady

: 16 gru 2020, 19:33
autor: Lucky Duck Games
Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Yes, you may play that when you have no Agents at the start of your turn. You then recall an Agent and can use it to take an Agent turn.

Re: Dune: Imperium - zasady

: 16 gru 2020, 20:20
autor: Fojtu
Lucky Duck Games pisze: 16 gru 2020, 19:33 Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Yes, you may play that when you have no Agents at the start of your turn. You then recall an Agent and can use it to take an Agent turn.
Super, dzięki za odpowiedź!
Proponuję dodać do klaryfikacji, bo dla mnie to trochę sprzeczne z zasadami

Re: Dune: Imperium - zasady

: 16 gru 2020, 20:48
autor: sasquach
Nie jest sprzeczne. W zasadach nic nie ma o tym, że jeśli masz wystawionych wszystkich agentów to musisz wybrać Reveal turn. Zawsze może wybrać Reveal albo Agent. Sęk w tym, że w 99% wypadków Agent turn nie ma sensu bez agentów. Twój przykład to właśnie ten 1%.
To jedna był błąd. Poprawna interpretacja w poście dannte poniżej.

Re: Dune: Imperium - zasady

: 16 gru 2020, 22:16
autor: dannte
sasquach pisze: 16 gru 2020, 20:48 Nie jest sprzeczne. W zasadach nic nie ma o tym, że jeśli masz wystawionych wszystkich agentów to musisz wybrać Reveal turn. Zawsze może wybrać Reveal albo Agent. Sęk w tym, że w 99% wypadków Agent turn nie ma sensu bez agentów. Twój przykład to właśnie ten 1%.
Ok, nie lubię debatować takich tematów, bo tutaj chodzi o zwykłą pierdołę. Reguły mówią kiedy można wziąć turę agenta (podkreślenie moje):
strona 8 pisze:Generally, you will take Agent turns until you run out of Agents to place, then you will take a Reveal turn.
strona 11 pisze:When a player has no more Agents for Agent turns (or chooses not to use any Agents they have remaining), that player takes a Reveal turn.
oraz kiedy można zagrać podaną kartę Intrygi:
strona 7 pisze:You may play a Plot Intrigue card any time during one of your Agent or Reveal turns.
strona 8 pisze:You may play any Plot Intrigue cards you have during this phase, at any point during one of your own Agent or Reveal turns.
Można to *niestety* rozumieć jako: najpierw zdecyduj czy to tura agenta, czy odkrycia (a że nie masz agentów, to nie masz wyboru), a potem możesz zagrać kartę typu Plot - opisywana karta nie będzie miała efektu w turze odkrycia. W tym cały sęk i paradoks *nieużyteczności* tej karty w turze bez agentów.

W takich przypadkach nie ma znaczenia, czy 5% rozumie inaczej, a 95% rozumie dobrze - różnice interpretacji warto eliminować - 100% powinno rozumieć tak samo, koniec, kropka. Gra ma naprawdę bardzo proste reguły, nie sądzę by coś mi umykało w tym rozumowaniu. Wystarczyłby prosty zapisek, że karty Intryg (typu Plot) można zagrać w drugiej fazie, podczas swojej tury, a nie "w turze agenta lub turze odkrycia". Oczywistym jest, że obecny, jednoznaczny zapis ma na celu wyjaśnienie takich przypadków skrajnych (a jak się właśnie dowiedzieliśmy - w tym przypadku wcale tego na celu nie miał).

Mnie zupełnie nie zależy na poprawie, bo ja wiem jaka jest intencja, ale za parę miesięcy może się pojawić ktoś, kto tej intencji znać nie będzie i to będzie strata czasu tej osoby oraz tej, która jej będzie musiała pomóc. A co jeśli się znajdą osoby, które wcale nie zakwestionują tak spisanych reguł? Kto im pomoże? ;)

PS: I proszę, bez krytyki mojej drobiazgowości, uważałem za powinność zakwestionowanie tego co napisałeś.

PS2: Z tego co napisałeś można nawet wnioskować, że pozwoliłbyś wziąć turę agenta w arbitralnym momencie, nawet jak nie masz agentów - tylko po to, by spalić kartę z ręki bez efektu i przeczekać przeciwników? I zwykle tego byś nie zrobił, ale z planem zagrania omawianej karty Intrygi już tak? Nie wiem czy to właśnie nie jest nadinterpretacja spisanych reguł. A może miałeś na myśli jeszcze coś innego: że możesz wziąć turę agenta, która natychmiast przechodzi w turę odkrycia jeśli nie masz agentów? To już jest na 100% sprzeczność kilku zapisów.

Dziękuję za doczytanie do końca, to wszystko co mam do powiedzenia w tej sprawie :)

Re: Dune: Imperium - zasady

: 17 gru 2020, 01:01
autor: sasquach
Ale jakiej krytyki? Bardzo dobrze, że zwróciłeś na to uwagę. Zapis na stronie 8 rozumiałem tak, że "generally" oznacza, że zwykle tak robisz, ale nie musisz. Co dotyczy zarówno brania reveal turn wcześniej jak i brania agents turn bez zagrywania agentów. Ale faktycznie było by to bez sensu bo każdy mógłby zagrać taką "pustą turę" czekając, aż ktoś wykona ruch i faza "player turns" trwała by w nieskończoność. Nie wspominając o tym, że na stronie 11 jest to jasno opisane. Dzięki za poprawienie. Już zmieniam swój komentarz.

Re: Dune: Imperium - zasady

: 13 kwie 2021, 20:45
autor: kamiya
Szukam potwierdzenia interpretacji reguł w sytuacji jak poniżej :
Garnizon jest pełen 12 kostek, chce wysłać agenta na pole gildii Highliner - 6 spice za 5 oddziałów i 2 wody. Zgodnie z regułami nie mogę zrekrutować oddziałów dopóki nie wrócą do supply. Czyli nawet jak zapłacę jedynym zyskiem będzie 2 wody. A będę miał możliwość wystawienia tylko 2 oddziałów do bitwy ??

Re: Dune: Imperium - zasady

: 25 cze 2021, 10:20
autor: Largo
Nie jestem pewny jednej rzecz. Rozumiem że zdobycie żetonu sojuszu nie daje możliwości wchodzenia na pola danej frakcji bez względu na zagrana kartę tak jakbym miał ten symbol cały czas (na żetonie)? Żetony dają tylko jeden punkt i czasami odpalają coś na niektórych kartach tak?

Re: Dune: Imperium - zasady

: 25 cze 2021, 10:21
autor: mat_eyo
Largo pisze: 25 cze 2021, 10:20 Nie jestem pewny jednej rzecz. Rozumiem że zdobycie żetonu sojuszu nie daje możliwości wchodzenia na pola danej frakcji bez względu na zagrana kartę tak jakbym miał ten symbol cały czas (na żetonie)? Żetony dają tylko jeden punkt i czasami odpalają coś na niektórych kartach tak?
Żeton sojuszu to punkt. Na pewno nie daje Ci wirtualnego symbolu na potrzeby worker placementu.

Re: Dune: Imperium - zasady

: 25 cze 2021, 10:35
autor: konradstpn
Mam dwie wątpliwości:

Czy w tym samym czasie jeden gracz może być w turze agenta, a drugi w turze odkrywania ? ( to zdaje się wynikać z instrukcji)
Jak rozumieć sformułowanie: " Możesz wysłać jednego albo wszystkich żołnierzy zrekrutowanych w bieżącej turze..." ? Czy w przypadku pola Liniowiec mam tylko opcje rekrutowania 1 albo 5 żołnierzy i w żadnym wypadku nie mogę wysłać do walki np. 4 ?

Re: Dune: Imperium - zasady

: 25 cze 2021, 10:46
autor: mat_eyo
konradstpn pisze: 25 cze 2021, 10:35 Mam dwie wątpliwości:

Czy w tym samym czasie jeden gracz może być w turze agenta, a drugi w turze odkrywania ? ( to zdaje się wynikać z instrukcji)
Jak najbardziej. Cała runda skończy się dopiero, kiedy wszyscy gracze zrobią tury odkrywania
konradstpn pisze: 25 cze 2021, 10:35 Jak rozumieć sformułowanie: " Możesz wysłać jednego albo wszystkich żołnierzy zrekrutowanych w bieżącej turze..." ? Czy w przypadku pola Liniowiec mam tylko opcje rekrutowania 1 albo 5 żołnierzy i w żadnym wypadku nie mogę wysłać do walki np. 4 ?
To akurat jest babol w tłumaczeniu, znalazłem to wczoraj i właśnie miałem pisać w wątku z grą. Kiedy korzystasz z pola, które pozwala dołożyć żołnierzy do walki, możesz wysłać DOWOLNĄ liczbę wyprodukowanych w danej akcji (czyli od 0 do n) oraz maksymalnie dwóch z garnizonu. Rzuć okiem na tę kartę z opisem wszystkich pól, tam jest to na początku poprawnie sformułowane.

Re: Dune: Imperium - zasady

: 25 cze 2021, 11:00
autor: konradstpn
mat_eyo pisze: 25 cze 2021, 10:46
konradstpn pisze: 25 cze 2021, 10:35 Mam dwie wątpliwości:

Czy w tym samym czasie jeden gracz może być w turze agenta, a drugi w turze odkrywania ? ( to zdaje się wynikać z instrukcji)
Jak najbardziej. Cała runda skończy się dopiero, kiedy wszyscy gracze zrobią tury odkrywania
konradstpn pisze: 25 cze 2021, 10:35 Jak rozumieć sformułowanie: " Możesz wysłać jednego albo wszystkich żołnierzy zrekrutowanych w bieżącej turze..." ? Czy w przypadku pola Liniowiec mam tylko opcje rekrutowania 1 albo 5 żołnierzy i w żadnym wypadku nie mogę wysłać do walki np. 4 ?
To akurat jest babol w tłumaczeniu, znalazłem to wczoraj i właśnie miałem pisać w wątku z grą. Kiedy korzystasz z pola, które pozwala dołożyć żołnierzy do walki, możesz wysłać DOWOLNĄ liczbę wyprodukowanych w danej akcji (czyli od 0 do n) oraz maksymalnie dwóch z garnizonu. Rzuć okiem na tę kartę z opisem wszystkich pól, tam jest to na początku poprawnie sformułowane.
Z ciekawości zajrzałem do instrukcji ENG i mamy co następuje : "You may deploy any or all troops recruited during your current turn (from both the board space and the card you played)" ckd

Re: Dune: Imperium - zasady

: 25 cze 2021, 11:21
autor: mat_eyo
Pisząc, że jest to "babol w tłumaczeniu" nieśmiało dałem do zrozumienia, że znam oryginał, z którego jest to tłumaczone :D

Re: Dune: Imperium - zasady

: 25 cze 2021, 14:17
autor: Largo
Jeżeli zagrywam kartę to muszę skorzystać z jej umiejętności na szarym polu? Np zagrywając zagięcie przestrzeni muszę dobrać kartę i zniszczyć zagięcie?

Re: Dune: Imperium - zasady

: 25 cze 2021, 14:22
autor: mat_eyo
Largo pisze: 25 cze 2021, 14:17 Jeżeli zagrywam kartę to muszę skorzystać z jej umiejętności na szarym polu? Np zagrywając zagięcie przestrzeni muszę dobrać kartę i zniszczyć zagięcie?
Akcje z karty są obowiązkowe. Są od tego dwa wyjątki - akcja ma koszt (możesz go nie opłacić), akcja pozwala na zniszczenie karty. Jednak jeśli akcja nakazuje zniszczenie karty, z której pochodzi, to musisz to zrobić

Re: Dune: Imperium - zasady

: 28 cze 2021, 21:23
autor: Jilwah
hej,
prośba o pomoc w ogarnięciu kilka wątpliwości.
1) Karta "jeźdźcy piasku", chodzi mi o treść w ramce odkrywania. Jeżeli ktoś ma 2 punkty wpływu u Fremenów to dostaje 4 miecze, a jeżeli dodatkowo ma sojusz z Fremenami to dostaje dodatkowe 2 czyli łącznie 6? Dobrze zrozumiałem?
2) Ikona "zniszcz kartę". To gracz decyduje, którą kartę niszczy?
3) "Fremeńska więź" to nie jakaś konkretna karta tylko sytuacja w której mam wystawiona conajmniej jedną kartę fremenów i chce się wystawić kolejna (np. "Matka wielebna siczy")?

Re: Dune: Imperium - zasady

: 28 cze 2021, 21:49
autor: Fojtu
Jilwah pisze: 28 cze 2021, 21:23 hej,
prośba o pomoc w ogarnięciu kilka wątpliwości.
1) Karta "jeźdźcy piasku", chodzi mi o treść w ramce odkrywania. Jeżeli ktoś ma 2 punkty wpływu u Fremenów to dostaje 4 miecze, a jeżeli dodatkowo ma sojusz z Fremenami to dostaje dodatkowe 2 czyli łącznie 6? Dobrze zrozumiałem?
2) Ikona "zniszcz kartę". To gracz decyduje, którą kartę niszczy?
3) "Fremeńska więź" to nie jakaś konkretna karta tylko sytuacja w której mam wystawiona conajmniej jedną kartę fremenów i chce się wystawić kolejna (np. "Matka wielebna siczy")?
1. Tak
2. Tak, możesz zniszczyć kartę z gry, z ręki albo ze stosu kart odrzuconych (nie możesz z talii)
3. Część kart ma efekty, które działają tylko jeżeli masz inną kartę fremenów.

Re: Dune: Imperium - zasady

: 04 lip 2021, 21:33
autor: probbi
Przejęcie kontroli nad jednym z trzech miast. Jest taka nagroda w konflikcie. Ale na każdej takiej karcie jest symbol miasta bez nazwy. Oznacza to, że wygrany może sobie wybrać? I co w takim wypadku z bonusem do obrony opisanym w instrukcji, że jeżeli miasto przeze mnie kontrolowane jest nagrodą na karcie konfliktu to dostaje bonusowo jednego żołnierza do pola potyczki.

Re: Dune: Imperium - zasady

: 04 lip 2021, 21:50
autor: mat_eyo
Każda z tych kart ma nazwę, która wskazuje o co się walczy. Np. Bitwa o Arrakin itd.

Re: Dune: Imperium - zasady

: 05 lip 2021, 00:00
autor: probbi
Właśnie mi uświadomiłeś, że nawet razu nie spojrzałem na nazwę kart konfliktu. Patrzyliśmy tylko na symbole na polach nagród :/

Re: Dune: Imperium - zasady

: 06 lip 2021, 01:55
autor: mineralen
Czy Mentat różni się czymś w swoich możliwościach od zwykłego agenta?
Wydawało mi się, że Mentat może wychodzić na pola, którego symbolu nie mamy, ale ja to chyba sobie wkręciłem, bo nie widzę nic o tym w instrukcji.